It is currently Thu Sep 09, 2010 10:43 am

All times are UTC [ DST ]

Page 1 of 1 [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dossier creative commons
PostPosted: Fri Aug 21, 2009 4:37 pm 
Site Admin

Ja hoor ... 1 keer is het me gelukt om mijn dossier goedgekeurd te krijgen bij sabam ... deze keer doen ze moeilijker

Ik heb dus een dossier opgesteld :
http://www.giveback.be/itmb/playlistcreativecommonsmuziek.pdf
Dit omvat enkel creative commons muziek. Dit inclusief licentie, bitrate, nummers, etc ...

nu heb ik vandaag van sabam limburg te horen gekregen dat ik om dit te gebruiken dus 127 euro moet betalen ... hetgeen uiteraard onzin is.

Dit dossier heb ik paar maand geleden ook al eens ingediend en toen is er zelfs een controlleur geweest en was alles tip top in orde ... toch wel raar he :-)

enfin ... ik belde even naar limburg voor uitleg maar 3 minuten na het zenden van zijn mail was meneer Bertels niet beschikbaar telefonisch ... ik moest het maar op mail zetten ... jaja dat zal wel en dat op een vrijdag avond om kwart voor 4 terwijl ze om 4 uur sluiten.

Dan maar mailke gestuurd:
Quote:
Geachte,

ik heb net telefonisch geprobeerd mij in contact te stellen wat niet mogelijk bleek te zijn ... ik moest alles maar op mail zetten. Het betreurt mij ten zeerste dat u wel emails kan sturen maar mij niet te woord kan staan.

Dit dossier is 2 maanden geleden wel goedgekeurd geraakt en nu ineens niet. Ik vraag dan ook bij deze een duidelijk overzicht van welke nummer er dan zogezegd van auteursrechtelijk beschermde artiesten zijn ... ik ga er al van uit dat ik dit niet zal krijgen en daarbij zal ik mij dan herroepen op de Belgische wetgeving.

Dus of wel krijg ik een overzicht van deze nummers of wel vraag ik bij deze officieel een afspraak om jullie bestand in te zien. Dit zijn jullie wettelijk verplicht indien niet zal ik opnieuw klacht neer leggen bij FOD economie.

Betreffende deze gang van zaken zal ik ook de hoodszetel direct proberen te contacteren om meer uitleg te verkrijgen.

Zou het mogelijk zijn mij te bevestigen dat u deze mail heeft gekregen?

Vriendelijke groetjes

Dus direct naar hoofdzetel een mail gestuurd om even duidelijk te stellen dat ik ook rechten heb! Daar weer veel blablabla gehoord ... ineens hebben ze geen echte controle diens en ook weten ze niet of mijn dossier er wel is geweest en vanalles. Het gewoonlijke dus.

ik heb dus gevraagd toegang te krijgen tot hun bestand hetgeen volgens hun onmogelijk is. Ik heb gevraagd dit schriftelijk te bevestigen ... hetgeen ze pas doen nadat ze met de juridische dienst hebben gesproken ...

jaja ... dat zal wel weer allemaal maar zo gemakkelijk komen ze er echt niet vanaf...

mail gestuurd:

Quote:
Geachte,

dit is het beruchte dossier betreffende gebruik van creative commons muziek op een event waarvoor ik net gebeld heb met meneer Benjamin Legrain.

Bij deze wil ik dus expliciet gebruik maken van mijn recht om toegang te krijgen tot julie bestand ter controle van mijn nummers

Hierbij wil ik gebruik maken van de Belgische wetgeving -> Auteurswet Belgie Artikel 66 laatste paragraaf die ik u bij deze graag siteer

Artikel 66.

De vennootschap heeft de plicht de rechten te beheren die door deze wet worden erkend wanneer de rechthebbende daarom verzoekt en dat verzoek overeenstemt met de doelstelling en de statuten van de vennootschap.

De statuten van de vennootschappen mogen in geen geval het recht beperken van de personen die zij vertegenwoordigen om vertegenwoordigd te zijn in de organen van de vennootschap.

Niettegenstaande enig andersluidend beding kunnen de statuten, reglementen of overeenkomsten van de vennootschappen een rechthebbende niet beletten om het beheer van een of meer categorieën van werken of prestaties van zijn repertoire toe te vertrouwen aan de vennootschap van zijn keuze of om het beheer zelf uit te oefenen.

In geval van terugtrekking, en onverminderd de rechtshandelingen die voordien door zijn vennootschap zijn verricht, moet de rechthebbende een toereikende opzeggingstermijn in acht nemen.

De vennootschappen zijn verplicht ter plaatse inzage te verlenen van de repertoires waarvan zij het beheer waarnemen.

jullie online databank is voor mij geen oplossing aangezien daar volgende regels bij staan:

Wanneer u een bepaald nummer niet terugvindt, mag u er niet vanuit gaan dat:

* u vooraf geen toestemming moet vragen voor bewerkingen, aanpassingen, vertalingen, medley’s en het gebruik van samples
* er geen auteursrechten verschuldigd zijn voor openbare op- of uitvoeringen / mechanische reproducties.

Dat is voor mij dus geen toegang tot jullie bestand! Ik kan hier niks mee doen want dit geeft totaal geen uitluitsel of een werk al dan niet door jullie beschermd is.

Graag had ik dus op een zeer korte termijn afspraak gemaakt om jullie bestand in te zien zoals de wet het voorschrijft! Ik heb mijn event ruim op tijd aangekondigd!

Wachtend op een antwoord van uwentwegen! En vooral een goede afloop van mijn dossier.

Pikant detail ... dit is identiek dezelfde playlist als voor mijn event Dreamcar eerder dit jaar ... daar is mijn dossier nagekeken en is er een controle geweest ... daarbij is door jullie niks gevonden. Hoe kan dat dan dat er nu ineens wel werken zijn gevonden ???

Ik zet ook voor de zekerheid FOD Economie in copy.

Vriendelijke groetjes Cliff

ministerie van economie en ombudsman staan in copy.

Als ik binnen de week geen afspraak krijg of opheldering dan zal ik onmiddellijk contact op nemen met mijn advokaat. Ik ben bereid juridische stappen te nemen indien nodig. Als sabam mij daadwerkelijk facturen wil doen betalen voor werken die zij niet beschermen zelfs nadat ik al die moeite heb gedaan om een schoon dossier en zo op te stellen dan vind ik dat dat echt SCHANDALIG is. Voor de toekomst van vrije communicatie en vooruitgang van onze sociale en culturele vermogendheden alleen al zal ik dit doorzetten!

To be continued!

Je kan alles uitgebreid volgen op mijn blogje uiteraard http://www.giveback.be

Profile  

Post subject: Re: Dossier creative commons
PostPosted: Tue Aug 25, 2009 8:32 am 
Site Admin

HEY toch een lichtpuntje in de tunnel ... ineens kan gepraat worden en worden mailtjes WEL beantwoord! Waarvoor dank!!!

Quote:

Geachte, ik zal de nodige stappen doen om uw dossier te onderzoeken, verwacht van mij begin september een antwoord.Ofwel nodig ik oU uit voor een gesprek, ofwel zoek ik een direkte’ oplossing. Groeten, Johan

From: Cliff Haerden [mailto:cliff@multibox.be]
Sent: maandag 24 augustus 2009 10:21
To: Johan Verminnen
Subject: Graag een gesprek gehad betreffende dossier creative commons muziek

Geachte Heer,

ik las dit zeer intressant stukje op een internetblog: http://www.jeugdwerknet.be/blog/artikel ... een-fouten , blijkbaar mag er in geval van twijfel direct contact met U als gedelegeerd bestuurder versturen.

Wel graag had ik met U een gesprek gehad betreffende mijn dossier dat ondertussen zekere bekendheid bij de Sabam mensen heeft gemaakt. Ik ben bestuurslid bij een automobielclub. Wij hebben een beperkt aantal leden en zeer beperkt lidgeld. Desondanks willen wij op onze events muziek gebruiken. Gelieve nu niet te stoppen met lezen ... ik kom niet bedelen! Mochten ze het toch niet weten zeg dan even ... Toyotaclub Belgium, het belletje zal zeker rinkelen.

ik wilde voor mijn event creative commons gelicentieerde muziek gebruiken en ik heb alles maar dan ook alles gedaan wat ik kon om mij desondanks met Sabam in regel te stellen ... om u een idee te geven
30 telefoon oproepen
19 doorschakelingen
13 emails
dit alles heeft mij 44 uur tijd gekost ongeveer maar dan heb je ook iets ... op mijn event heb ik controle gehad en 0 euro moeten betalen.

Nu dien ik hetzelfde dossier opnieuw in met identiek dezelfde playlist en wordt ik door afdeling limburg ronduit afgescheept met een mailtje ... u moet 127 euro betalen. Ik bel onmiddellijk op en krijg een vriendelijke dame aan de lijn die mij weet te zeggen dat de zaakvoerder telefonisch niet bereik baar is en dat ik alles maar op mail moet zetten.

Ik ben dus niet van plan van het hier bij te laten. Ik heb altijd en overal duidelijk gezegd dat ik wil doen wat ik kan om mij in regel te stellen, men mij steeds mag contacteren en ik altijd bereid ben om langs te komen. Tot op heden is er nooit op een deftige manier met mij gesproken. Ik heb de nodige verhalen gekregen over bakkers en broodjes, afdreigende tonen, vanalles en nog wat.

Ik heb dus voor de 2de keer klacht ingediend bij FOD economie. Ik ben bereid om nogmaals met jullie een gesprek te hebben maar had graag gevraagd om een eerlijk en duidelijk gesprek met U of een deskundige te mogen voeren om zodoende de zaak uit te klaren. Kan dat niet zal ik het nodige doen om mij verder te organiseren en de zaak naar een hoger niveau te brengen.

Mocht U intresse hebben wat extra info:
mijn playlist:
http://www.giveback.be/itmb/playlistcre ... muziek.pdf
ik heb van alle auteurs bevestiging gekregen dat zij niet bij Sabam of partners zijn aangesloten!

Dit is een antwoord op mijn vorige klacht bij FOD waar ik toen geen kosten voor Sabam heb gekregen met hetzelfde dossier en er is controle geweest door de vriendelijke controleur van antwerpen ... die geen koffiekoeken luste (als mijn dossier binnen de 3 maanden in orde ging zijn had ik alle personeelsleden van Sabam op koffiekoeken getrakteerd. Helaas was dat niet geluk dus no koffiekoeken for You).
http://www.giveback.be/dreamcar2009/ant ... tsabam.pdf

Dit is mijn administratieve klacht:
http://www.giveback.be/dreamcar2009/Adm ... Klacht.pdf

En dit de schematische voorstelling:
http://www.giveback.be/dreamcar2009/schema.pdf

Tevens is mijn volledige verhaal te volgen op mijn blogje:
www.giveback.be (Belgie is uiteindelijk een vrij land he)

Ik heb niets tegen artiesten en ik wil zeker artiesten betalen ... ik heb 2500 originele cd's in mijn collectie, ga naar concerten en ben ten alle tijden bereikbaar voor contact:

Cliff Haerden
Cliff@multibox.be
Gemengde Brigadestraat 15
3545 Loksbergen
0474/307541

Profile  

Page 1 of 1 [ 2 posts ] 

All times are UTC [ DST ]