It is currently Thu Sep 09, 2010 10:51 am

All times are UTC [ DST ]

Page 1 of 1 [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jaarverslag Sabam ... Shock of niet ?
PostPosted: Mon Aug 17, 2009 4:42 pm 
Site Admin

Wel zoals je weet of niet weet ... de exacte boekhouding van Sabam krijg je geen hoogte van ... maaaaar er is wel het prachtige jaarverslag. Geheel in hun eigen stijl en gratis van hun website te downloaden:

http://www.sabam.be/website/data/Jaarverslag_2007.pdf

daarin vind je echt heel erg intressante beknopte informatie :) om jullie te plezieren mijn kijk op de zaken ... geheel onafhankelijk en geheel mijn eigen interpretatie.

We beginnen op pagina 1 met een woord van de directeur en de voorzitter ... veel jaddie jaddie maar weinig boeiends maar toch ... een klein stukje hieruit:

Quote:
Bij het lezen van uw Krant zult u zien dat 2007, wat de geldstromen van de onderneming betreft, een grand cru was. Het juridisch en operationeel activiteitenverslag staat bol van relevante informatie en positieve resultaten in de meeste innings- en afrekeningsrubrieken.

Cho waarom is er dan nu een speciale regeling nodig met het VBO ??? Nog meer geld verdienen?

dan een grappig stukje met getallen gochelen ... de kosten (wat eigenlijk voor sabam zelf is voor zo ver ik begrijp) zijn maar 10.26 procent ... in tegenstelling tot 22% van 1997 ... dus 10 jaar eerder maar als je dan eens gaat uitrekenen
2007 -> 10.26 % van 231.036.074 -> 23.704.302
1997 -> 22.54 % van 85.927.000 -> 19.367.945
Dus het lijkt wel alsof ze veel minder kosten aanrekenen ... bijna de helft maar in de praktijk hebben ze echt wel 4,5 miljoen meer opbrengst ... of te wel toch een 20 % meer ...

Dan op pagina 3 ... evolutie omzet in miljoenen
2004 -> 162
2005 -> 219
2006 -> 216
2007 -> 231

onderaan pagina drie kunnen ze dan toch met cijfers zo goochelen dat ze het wel goed doen maar toch verliezen hebben door de crisis in de sector :) De collectieve inning gaat dan met 315 % omhoog door achterstallige rechten van de thuis copie ... je weet wel dat bedrag dat jij betaald op je cdrecordables ook al zet je er je eigen vakantie foto's of zo op :) jajajaja auvibel heet dat eigenlijk ... daarvan komt er maar liefst 7.900.000 binnen. Dit wordt door auvibel afgehandeld dus Sabam moet hier zelfs geen controles voor doen ... gewoon van hier alstublieft !!!

als je dat bedrag alleen al neemt en gemiddeld rekent dat je een 36000 euro zou uitkeren per artiest bruto (komt op een netto loon van 1700 a 1800 euro uit kan je alleen al daarvan 220 artiesten een gewoon loon uitkeren !!!

Pagina 4 ... een korte uitleg en een mega grote foto om te tonen dat er ook mooie meisjes werken (vanachteren bekeken toch)

Pagina 5 wat gezever over de burgerlijke cooperatieve venootschap met beperkte aansprakelijkheid van de venoten ... zoals dat schoon heet ... De structuur is om niet goed van te worden eigenlijk bij Sabam ... ze hebben dus een 300 tal werknemers verdeeld over:
- een kantoor in iedere provincie (locale agentschappen) voor zo ver ik begrepen heb ... 1 controlleur en 2 tot 4 andere mensen (leuke stem aan telefoon en een medewerker of zo). Belgie telt 10 provincies en een hoofdstedelijk gewest dus dat is al 10 x 4 personen voor de locale agentschappen zit je dus al op 40 werknemers
- dienst controle voor zo ver ik begrepen heb zijn dat een 10 tal mensen op hoofdkantoor
- ombusman, receptie en nog wat administratie pak ruimweg nog eens 10 mensen
- dan heb je de juridische dienst nog eens een man of 5
- directie nog eens een man of 5
- directie assistenten en zo nog eens 5
Dat maakt een totaal van 75 personen waarvan duidelijk is wat ze doen. De andere 225 geen flauw idee maar ze zullen zeker wel deel uit maken van
- comite dagelijks bestuur
- colleges
- commissies
Met daaronder nog een hoop opsplitsingen

Dan kom je op pagina 7 ... geldstromen ... daar zitten ook wel wat grappige dingen in :) ze betalen dus bv aan kohs sociaal fonds 8.854.491 euro uit ... maar die gebruiken dan ook weer 2.427.906 om Sabam te betalen :) hahahaha dat stinkt volgens mij ... net zelfde voor BAP (cultureel fonds) 197.739 uitbetalen en 18.732 innen.

onderaan pagina 7 kan je dan zien dat het helemaal niet zo spectaculair is in 2006 waren de kosten 11.38 dus 2007 was niet eens 1 procent beter ...

hopla pagina 8 sla ik over ... hun interpretatie van de zaken ... zijn hun zaak :)

pagina 9 online ... zijn faire en expliciete spelregels nodig. Tot op pagina 10 wat dingen waarover heel Europa het mee eens is en Sabam niet ... ow ja op hun vriendjes na natuurlijk.

Op pagina 11 kan je zien dat ze met 2 vaste deurwaarders samen werken voor geschillen. Deze twee golden boys zorgen voor de totale inning van 1.473.684.

Dan komter een prachtig zinneke ... Deze dynamischere aanpak van invordering bracht logischerwijze meer dagvaardingsdossiers met zich mee.

Pagina 12 nog wat gezever over onze vriend Dachelet ... de mens die het altijd mag uitleggen als ze boven hem weer eens een schijt idee krijgen :)

en dan ... pagina 13 ... bevestiging van de crisis :) man man man 10 pagina's eerder we maken meer winst maar 't is wel crisis hoor. Dan paar dingen die ik vluchtig eens bekeken heb maar niet de moeite voor gedaan heb om te lezen want was vooral veel uitleg om de cijfers in hun voordeel te keren ... valt kort samen te vatten door te zeggen ... cd verkopen minderen, concerten stabiel en spellekes op console gaan er op vooruit dus ge krijgt gewoon een markt verschuiving ...

Dan de Gouden medaille voor de thuis copy ... jaja zal wel ... mensen betalen voor cd's waarop ze vaak backups zetten van aangekochte cd's, nummers die ze op itunes gekocht hebben of hun eigen documenten en foto's en sabam krijgt daar via auvibel geld voor zonder dat zij daar iets voor moeten doen. Juist ja ... als ik zo een firma kon vinden die dat voor mij wou doen kregen die ook een gouden medaille... iemand intresse :?:

Dan nog een hoop graffieken en dingen over lange termijn visies en zo (kleine hint al 10 jaar wordt sabam geplaagt door schandalen, fraudezaken, etc ... al 10 jaar zijn ze aan het hervormen en al 10 jaar blijven ze razend onpopulair bij de bevolking en de politiek ... wereldcijfers zijn dus voor hun eigenlijk minder boeiend :) )

Pagina 24 kartoon is duidelijk ... illegaal downloaden is zo erg dat je een gevaar bent voor de maatschappij en het gevang in moet. Pikkant detail, downloaden is niet illegaal in Belgie ... en in Europa ... uploaden en aanbieden wel! In America heb je DMCA en daar is het wel illegaal :)

Dan vanaf pagina 30 een gedetailleerd financieel verslag. Op pagina 32 ineens iets spannends ... voor boekjaar 2007 geboekt voor de belastingen bedrijfsresultaat -307.615 euro ... ze hebben dus verlies gedraaid ... effe recapituleren ... goed jaar meer opbrengst minder kosten toch verlies en jaar er voor winst. Euhm ...

Dan eens gaan kijken naar de schulden ... in 2007 had sabam 189.738.065 aan schuld en daar kwam nog eens 20.877.619 of te wel 11 % bij !!! Dus op eind 2007 210.615.684. Wat een bedragen mensen ???

pagina 44 punt 7 geldbeleggingen

Quote:
Aandelen worden gewaardeerd tegen hun aanschaffi ngswaarde. Men heeft
evenwel een waardevermindering geboekt (in de fi nanciële lasten) vermits de
marktwaarde op afsluitingsdatum lager ligt dan de aanschaffi ngswaarde.

geld belegd en verloren ???

oh well ... lees het zelf maar eens en laat de discussie hier maar beginnen ;)

Profile  

Post subject: Re: Jaarverslag Sabam ... Shock of niet ?
PostPosted: Thu Aug 20, 2009 8:26 pm 

Wauw, proficiat zeg, dat je daar je tanden in hebt gezet. Ik lees veel liever een roman van Saramago of een songtekst van Regina Spektor, dus het spijt me dat ik je niet helemaal volg. 't Zal allemaal wettelijk wel in orde zijn, maar 't is toch wel godgeklaagd hoe zo'n vereniging grote sier kan gaan maken met geld en arbeid van een ander. Want dat is wat ze doen. Het zijn de middeleeuwse leenheren die teren op de arbeid van hun leenmannen en dan nog eens extra belasting opeisen ook. Met de artiest en de liefhebber als hun lijfeigenen. In de middeleeuwen kon dat ook allemaal zomaar. Maar volgens de geschiedenisboeken zijn de dark ages nochtans al lang voorbij. Gelukkig vinden steeds meer mensen dat de auteurswetten verouderd zijn sinds de komst van het digitale tijdperk. Er stond onlangs nog een interessant artikel over in de krant, en ook het relaas in de Knack betreft het boek 'Wat zou Google doen' van Jeff Jarvis, gaat erover. Voor wie het interesseert: http://www.annemievanriel.be/Bladmuziek/LeesMeer_3.htm

Profile  

Post subject: Re: Jaarverslag Sabam ... Shock of niet ?
PostPosted: Mon Aug 24, 2009 8:17 am 
Site Admin

ik vind het nogal belangrijk niet enkel voor mijn dossier (dat echt maar een klein dossier is) maar vooral voor de vooruitgang van cultuur en vrijheid voor het gebruik er van ... dit zijn uiteindelijk uw en mijn centen van
- cd verkoop
- itunes
- optredens
- bijdragen voor achtergrondmuziek op de winkelwandelstraat
- ...

dat bedoeld is voor de artiesten ... die ik het echt gun en dat meen ik van harte! Ik zou persoonlijk veel liever direct aan de artiesten 10 euro storten en hun cd downloaden ... zodat ik zeker ben dat de juiste persoon de centen krijgt.

Profile  

Page 1 of 1 [ 3 posts ] 

All times are UTC [ DST ]